torstai 16. elokuuta 2007

Vähennetään ruuhkia ja säästetään energiaa

USA on mobiiliteknologian ensimmäisen aallon supervalta. Kaiken materiaalisen pitää liikkua, ihmisten, tavaroiden, jopa kotien (täällä on paljon pyörien päälle nostettavia koteja). Ongelma on, että mobiiliteknologian ensimmäinen aalto on tullut tiensä päähän. Kun kaikki liikkuu, ruuhkat ovat paikoin sietämättömät ja energiaa kuluu eikä energian tuotanto enää kasva. Se vähenee.

Seattlen kaupunki ja Washingtonin osavaltio tiedostavat energia-ja ruuhkaongelman. Niinpä täällä on kiinnitetty paljon huomiota liikenteen ongelmiin ja energian säästöön. Keskustan alueen bussit ovat olleet parikymmentä vuotta ilmaisia. Jos nouset kyytiin vapaalla vyöhykkeellä, ei bussin kuljettaja huoli sinulta lippua tai rahaa. On kokeiltu. Jos matkasi määränpää on vapaan alueen ulkopuolella, maksat siellä, vapaalla alueella et sen sijaan maksa bussista poistuttaessakaan. Hyvin laajalla alueella, 1. vyöhykkeellä maksat matkasta $1,25. Kuukausi- ja vuosilippujakin on olemassa ja ne ovat vieläkin edullisempia. Päivälippu maksaa 2,5 dollaria.

Jos olet töissä valtiolla, sinua kannustetaan julkisen tai kevyen liikenteen käyttäjäksi. Bussin käyttäjiä ja kimppakyytejä palkitaan parinsadan dollarin ylimääräisellä palkalla kuukausittain. Kimppakyydeille on ruuhka-aikana omat kaistansa.

Joukkoliikenteen tuki saa joskus hauskojakin muotoja. Mm. eräs kollegani asuu läheisellä saarella ja ajaa sieltä töihin suurella Mercedeksellä, yksin. Hän kuitenkin saa tuon parinsadan taalan tuen, koska käyttää matkalla julkista lauttaa. Samaten monet valtion työntekijät tekevät etätyötä perjantaisin. Sitä perustellaan energian säästämisellä. En ole saanut selvillä, miksi ruuhkaa vähennetään vain perjantaisin , miksei tasaisesti vuorotellen joka päivä ?

Keskustan vapaa bussiliikenne on synnyttänyt mielenkiintoisen liiketoiminnan. Vapaan vyöhykkeen laidalla on parkkipaikkavyöhyke, jonne jätät autosi, jos työskentelet keskustassa. Liikut keskustassa bussilla tai jalan. Parkkivyöhykkeellä loistavat early-bird-specialit: $8 tai $9 per day. Se on maksu päivän parkista, jos tulet ajoissa aamulla ja jätät autosi noille paikoille. Monet valkokaulustyöntekijätkin tulevat aika ajoissa. Esimerkiksi lauttaa käyttävä kollegani aloittaa työt noin klo 6.00-6.30 aamulla. Hän herää 3.30 ja lähtee kotoaan 4.30. Näin hän välttää jopa 2-3 tunnin jonotuksen lauttaan päivittäin. Kotiin hän lähtee viimeistään 14.45.

Tunnisteet:

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu