lauantai 1. maaliskuuta 2008

Viinan vaarat

Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö liikenteen voimanlähteenä lisääntyy nopeasti myös USA:ssa. Vaikka biodieselin ja etanolin osuus on öljyn käyttöön verrattuna vaatimatonta, käytettiin Yhdysvalloissa viime vuonna esimerkiksi etanolia jo noin 25-30 miljardia litraa. Valtaosa tästä, arviolta noin viidennes, paloi Kaliforniassa. Myös Keskilännessä, esimerkiksi Minnesotassa, Michiganissa, Illinois’sa ja Indianassa sekä Ohiossa etanolin lisääminen bensiiniin on huomattavaa.

Viinan käytöllä liikenteessä on etunsa ja kirouksensa. Maissinviljelijät kiittelevät uusia markkinoita, jotka nostavat maataloustuotteiden hintoja. Ympäristöväkikin on ollut vaihtoehtotisleistä innostunut, joskin viimeaikaiset elinkaarianalyysit ovat asettaneet kyseenalaiseksi koko niiden ympäristöystävällisyyden – niiden tuottamiseen kun näyttää kuluvan enemmän energiaa kuin niistä saadaan ulos.

Käytön lisääntyessä kuvaan ovat tulleet myös viinan aiheuttamat akuutit ongelmat. Erityisesti viinan paloturvallisuudesta keskustellaan vakavasti. Ongelmana eivät niinkään ole etanolia polttavat autot. Ne suosivat mietoja ja niiden tankeissa viinan pitoisuus on alle 10 prosenttia. Vakavan ongelman muodostavat viinarekat ja viinaa kuljettavat junavaunut, joiden sisuksissa kulkee 85-95 prosenttista ainetta. Palavien nesteiden kuljetus onkin aiheuttanut jo monia läheltä piti tilanteita ja onnettomuuksiakin. Syynä on se, että viinapalojen sammuttamiseen eivät sovellu samat keinot kuin tavallisiin tulipaloihin. Vettä sammutuksessa ei voi käyttää käytännössä lainkaan, sillä se levittää palot viemärien ja johtojen kautta täysin hallitsemattomiin paikkoihin. Myöskään bensiinipalojen sammuttamisessa täällä käytetyt vaahdot eivät tehoa etanoliliekkeihin, jotka vaativat uudenlaisia polymeerikemikaaleja.

Tunnisteet:

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu