Näyttää siltä, että amerikkalaisen autoteollisuuden lobbaama ja nykyisen presidentin ajama liikenteen energiapolitiikka kärsii tyrmäystappion. Nykyhallintohan on viimeiseen asti yrittänyt vesittää ja viivyttää lainsäädäntöä, joka pakottaisi autonvalmistajat parantamaan ajoneuvojen energiatehokkuutta. Perusteluna republikaanihallinto on pitänyt taloutta, joka vaatii pitkiä siirtymäkausia sille, että maan autoteollisuus ehtii rakenteellisesti mukautua muutokseen.
Huhtikuun myyntitilastot iskevät harjoitettua politiikkaa vyön alle. Suurten, energiasyöppöjen autojen myynti on täällä laskenut romahdusmaisesti edellisen vuoden huhtikuuhun verrattuna. Syynä on, mikäs muu kuin kohoava öljyn hinta.
Fordin F-sarjan pick-up autojen suosio on pudonnut 20 prosenttia. Yli 25 prosenttia on pudonnut myös SUV-maastureiden myynti. Samaan aikaan suosiotaan ovat lisänneet pienet autot. Kärjessä ajavat japanilaiset, joista esimerkiksi Toyota Yarisin myynti kasvoi lähes 60 prosenttia. Myös Honda Fit lisäsi rajusti suosiotaan. Sensijaan (keskimäärin suurten) amerikkalaisten autojen myynti on pudonnut: GM:n noin 23 prosenttia, Fordin lähes 20 prosenttia eikä Chryslerillälään mene hyvin. Mielenkiintoinen muutos on tapahtunut myös siinä, että kun ennen pieniä autoja ostivat nuoret ja naiset, nyt niitä suosivat vanhenevat suuret ikäluokat.
Kuten tammikuun alun blogissani kirjoitin, useat osavaltiot Kalifornian johdolla olisivat halunneet tiukentaa nopeasti omaa lainsäädäntöään ja määrätä auton valmistajat tekemään pienikulutuksia autoja. Liittovaltion ympäristövirasto EPA on niiltä sen kieltänyt ja asiasta tapellaan nyt oikeudessa.
Näyttää siltä, että kävipä oikeudessa ja politiikassa miten tahansa, kuluttajat ovat jo ratkaisseet kehityksen suunnan. Paikkansa näyttää pitävän vanha proaktiivisuuteen kannustava sanonta: ”Muutu tai Itket ja Muutut”. Se olisi autontekijöiden ja poliittisten jarruttajienkin hyvä pitää mielessä.
Tunnisteet: Arkipäivä
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu