tiistai 4. syyskuuta 2007

Palikkatesti

Amerikkalaiset suuryritykset ovat ihastuneet Lego-palikoihin. Ne ostavat parin päivän ja 7000 dollarin intensiivikursseja, joilla yritysten johto ja/tai työntekijät laativat strategia-suunnitelmia, tekevät SWOT-analyysejä, miettivät organisaatioiden kehittämistä ja innovaatioita käyttäen apunaan Legoja. Legoihin uskovat ainakin Kentacky Fried Chicken, Home Depot ja useat muut suurfirmat. Erään yrityksen työntekijöiden kerrotaan mallintaneen Legoilla havaintonsa yritysvaltauksen uhasta ja laatineen selviytymisstrategian yritykselleen ja itselleen.

Ymmärtääkseni Lego-terapian perusidea on hyvin yksinkertainen usko siihen, että jokaisella organisaation jäsenellä on kyky ajatella ja nuo kyvyt kannattaa ottaa käyttöön. Aika tuttua kaikille Tuplatiimiä harrastaneille ja talonpoikaisjärkisille. Toinen keskeinen ajatus on se, että ihmisen aivot aktivoituvat tehokkaasti, kun myös käsillä ja silmillä on tekemistä. Sen tietävät kaikki neulomista ja virkkausta harrastaneet. Tutkimustenkin mukaan käsien tiedetään olevan mukana noin 70-80 prosentissa ihmisen aivotoiminnoista. Tärkeää Lego-terapiassa tietysti on myös se, että ihmiset autetaan ulos arkipäivästä metaforien luovaan maailmaan.

Lego kutsuu menetelmäänsä nimellä Serious Play
. En ole taustoihin perehtynyt, mutta luulen nimen periytyvän MIT:sta, missä herra, nimeltä Michael Schrage, julkaisi samannimisen menestyskirjansa vuonna 2000.

Luulenpa, että innovointiin ei tarvita juuri Legoja, mutta tiedän kokemuksesta, että tilastollisen koesuunnittelun opetustuloksemme ovat nousseet aivan eri tasolle, kun huomasimme ottaa sakset, paperia, teippiä, viivoittimen ja sekundaattorin harjoitustyön työkaluiksi. Kun Lego panee ihmiset palikkatestiin, olemme me kouluttaneet koesuunnittelijoita paperihelikoptereilla. Käsityö kuin käsityö.

Lisää Tosipelistä osoitteessa: http://seriousplay.com/

Tunnisteet:

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu