Amerikkalainen liikenne yllättää joka päivä. Pari päivää sitten lasten pehmopallojoukkuetta kuljettanut bussi kolaroi Seattlen arboretumin sillan kanssa. Alhaisen nopeuden takia tilanteesta selvittiin onneksi pienillä naarmuilla, joita osa kyydissä olleista koulutytöistä sai.
Nyt bussinkuljettaja ja bussiyrityksen johtaja syyttävät kolarista satelliittinavigaattoria. Se kun kertoi parhaan reitin menevän juuri mainitun silta-aukon läpi. Ulkopuoliset ihmettelevät sitä, mikä on linja-autonkuljettajan rooli nykyliikenteessä. Mainitun silta-aukon mataluudesta nimittäin varoitetaan useilla vilkuilla. Ne on sijaitsevat 250 metriä ennen silta aukkoa ja alkavat vilkkua, jos liian korkea ajoneuvo lähestyy siltaa. Lisäksi silta-aukon korkeudeksi on selkeillä liikennemerkeillä ilmoitettu 9 jalkaa. Tuohon aukkoon kuski yritti 12 jalkaa korkeaa autoaan survoa. Eihän auto loppujen lopuksi ollut kuin 25% liian korkea, siis vain 90 senttimetriä.
Jotenkin tuntuu, että yltiöpäinen varoitusmerkkien käyttö on kokenut täällä totaalisen inflaation. Täällä on nimittäin varoitusvilkkuja ja STOP-merkkejä kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa risteyksissä ja yleensä joka suunnasta tuleville. Esimerkiksi Seattlen edustalla sijaitsevan Bainbridge Islandin lähes jokaiseen tienristeykseen ilmaantuivat viime syksynä stop-merkit kaikista suunnista tuleville. Kuitenkin saarella on selkeät valtaväylät ja sivutiet. Nyt sitten myös valtaväylillä pysäytellään pysäyttelemästä päästyä.
Ihan tavallista on, että suojatien merkkiin on kiinnitetty kotelo, jossa on pieniä appelsiinin värisiä viirejä. Jalankulkijat voivat ottaa sellaiset käsiinsä ylittäessään tietä. Sellaiset viirit ovat mm. 39 kadun ja jonkun Fremontin Avenuen risteyksessä. Myös NOAA:n tutkimuskeskuksen pihalla on suojatie, jossa on pomppueste ja pienet oranssit viirit.
Jotenkin tuntuu siltä, että viirien ja STOP-merkkien tarkoitus ei oikeastaan enää olekaan varoittaa vaarasta vaan taata liikenteestä vastaavien viranomaisten selkänahka. Halutaan varmistaa tilanteet, joissa joku vastuutaan pakeneva autokuski syyttää esim. GPS-laitteistoa omasta mokastaan ja sitten laitteiston valmistaja viranomaisia varoitusten puutteesta.
Muutama päivä sitten muuten paikallisessa lehdessä oli uutinen siitä, että osavaltiossa ei kannata joutua kolariin. Syyllinenkin vastapuoli tulee kaikissa tilanteissa viimeiseen asti yrittämään pakoa vastuustaan. Siitä syystä esimerkiksi me maksamme vakuutusta myös siitä, ettei vastapuolella sattuisi olemaan omaa liikennevakuutusta.
Tunnisteet: Arkipäivä
2 kommenttia:
Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Servidor, I hope you enjoy. The address is http://servidor-brasil.blogspot.com. A hug.
Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the MP3 e MP4, I hope you enjoy. The address is http://mp3-mp4-brasil.blogspot.com. A hug.
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu