Lentokone
Seattlessa on kaksi asiaa, joista ei lasketa leikkiä, Boeing ja Microsoft (ja kolmas on tietenkin herra Bill Gates). Boeing on leikinlaskun ulkopuolella siksi, että se antaa työtä lähes 75 000 paikalliselle ihmiselle. Microsoft työllistää täällä vain vajaat 50 000, mutta kun mainitut työllistetyt puhuvat noin 49 eri kieltä ja kun heidän palkkasummansa nykyään ylittää Boeingin vastaavan, on heidän merkityksensä alueelle on vähintäänkin Boeingin luokkaa. Microsoftin eduksi pelaavat myös yhtiön suuret alihankkijoiden kautta tulevat kerrannaisvaikutukset, joita ei toki puutu myöskään Boeingilta.
Täällä lasketaankin, että em. yhtiöiden työllistettyjen määrän voikin kertoa reilulla kolmella, kun arvioidaan sitä, kuinka moni täkäläinen ihminen on totaalisesti mainittujen jättiläisten harteilla (karkeasti arvioiden noin 450 000 ihmistä).
Ei olekaan ihme, että alueen valtalehtien The Seattle Timesin että Seattle P-I:n, muutoin tavallisilla taloussivuilla on erityiset, erikseen ja etukäteen varatut palstat alueen kahdelle talousjätille Boeingille ja Microsoftille (avaa tämä ja katso valikon business otsikot). Ilmailu ja IT ovat Seattlen taikasanat.
Tänään lehdissä puhuttiin lentämisestä. Aamun lehdet paljastivat verorahoilla rahoitetun Nasan (11.3miljoonan dollarin) 16208-sivuisen tutkimuksen, jonka mukaan lentoliikenne USA:ssa saattaa olla suuressa turvallisuuskriisissä.
Vuosina 2001-2004 tehty tutkimus paljastaa, että yli tuhannessa tapauksessa (1266) lentokoneet olivat ohitustilanteissa aivan liian lähellä (alle 150 m päässä) toisiaan. Tutkimus paljastaa myös yli tuhat (1322) sellaista tilannetta, jossa lentäjä joutui äkillisesti joko nostamaan tai laskemaan koneen korkeutta välttääkseen onnettomuuden.
Nyt esiin tullut tutkimus perustuu noin 8000 liikennelentäjän haastatteluun ja täällä vaaditaan, että aineisto on paitsi esiteltävä myös analysoitava tarkemmin.
Tunnisteet: Arkipäivä
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu