perjantai 4. tammikuuta 2008

Ympäristönsuojeluvirasto

“Ympäristönsuojeluvirasto on suuri vitsi”, aloitti viime sunnuntaisen yleisönosasto-kirjoituksensa eräs seattlelainen kansalaisaktivisti. Täällä ollaan aika yleisesti vihaisia uuden, autojen pakokaasuja koskevan lain tulkinnasta. Välittömästi sen jälkeen, kun presidentti oli joulun alla siunannut kongressin päätöksen, jonka mukaan autojen energiatehokkuutta on nostettava nykyisestä (25 mailista gallonalla keskimäärin 35 mailiin), ilmoitti liittovaltion ympäristöviraston (EPA) johtaja Stephen Johnson, että päätöstä on noudatettava koko liittovaltiossa. Poikkeamia ei sallita.

Iso Arska, Kalifornian kuvernööri Arnold Swartzenegger, puolestaan ilmoitti, että tulkinta ei Kaliforniaa tyydytä ja että se tullaan katsomaan raastuvassa, mihin EPA on eilen haastettu. Kalifornian kanssa samassa rintamassa on kuusitoista, lähinnä itä- ja länsirannikon, osavaltiota. Ne vaativat, että osavaltioiden on saatava asettaa liittovaltion lakeja tiukemmat autojen pakokaasunormit ja paljon nopeammassa aikataulussa.


Kun liittovaltion laki alkaa kiristää päästönormeja 2011, kalifornialaiset vaativat, että päästöjen rajoittaminen on aloitettava jo vuonna 2009 myyntiin tulevissa autoissa. Liittovaltion lain mukaan rajoitukset on saatettava täysimääräisinä voimaan vuonna 2020, kun Kalifornian johtama liittouma haluaa niiden olevan, jopa hieman tiukempina, käytössä jo 2016.

Edelleen, kalifornialaiset ovat kaavailleet , että uusien henkilöautojen keskimääräinen energiateho olisi vuoteen 2020 mennessä nostettava 43.7 mpg (=5.4 litraa/100km) , kun liittovaltion uusi laki tyytyy 35 mpg:n (6.7 litraa/100km) keskimääräiseen lukemaan.


Jos Kalifornia ja sen mukana Washington saavat tahtonsa läpi, vähenevät autojen päästöt tässä osavaltiossa määrällä, joka vastaa lähes 700 000 auton vetämistä pois liikenteestä.

Tunnisteet:

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu