
Amerikkalaiset eivät jätä yhtään tilaisuutta käyttämättä silloin, kun kysymys on itsensä, kaverinsa, yhdistyksensä, edustamansa yrityksen tai järjestämänsä tilaisuuden markkinoinnistä. Usein se tapahtuu hyvin hauskalla tavalla. Olen nauttinut suunnattomasti NOAA:n tutkijaseminaareista, jotka pyörivät viikoittain ja jotka käynnistetään aina saman kaavan mukaan. Joku instituutin johtavista tutkijoista avaa Monster Jam-seminaarin ja esittelee hilpeällä, mutta tavattoman mieltä kohottavalla tavalla päivän puhujan. Yleensä esittely on noin 5-10 minuutin power-point-show, jossa (usein useimmille tuntemattomastikin) vierailijasta näytetään pari lapsuuden tai nuoruuden valokuvaa. Ne on otettu jossain aika hauskassa tai vieläkin hauskemmassa tilanteessa ja niillä ilotellaan lähes ilkikurisesti, mutta hyvin lempeästi. En tiedä, mistä ja miten kulloinenkin esittelijä valokuvansa saa ja kuinka kauan hän esittelyään valmistelee, mutta hauskaa he järjestävät ja seminaariin on pakko mennä jo tuon 10-minuuttisen takia.
Törmäämme joka päivä myös muunlaiseen markkinointiin. Eilen meille vierailulle tullut tyttäremme huomasi, että Washingtonin osavaltiossa rekisteröityjen autojen lisäksi, myös muiden osavaltioiden autojen kilvissä on rekisteritiedon lisäksi pieni muistutus osavaltion vahvuuksista ja ylpeydenaiheista. Washingtonissahan kilvessä lukee ”Evergreen State".
Nopea vilkaisuni asiaan kertoo, että tyttären havainto oli aika terävä. Alabama on musiikin valtakuntaa. Niinpä useana vuonna osavaltion kilvissä on ollut teksti ”Heart of Dixie”. Ei liene vaikeaa arvata, että Arizona on ”Grand Canyon State”. Ehkäpä maan parhaat välistävetäjät ovat majoittuneet Arkansasiin, joka mainostaa itseään tekstinpätkällä "Opportunity State". Connecticutin ja Floridan mainoslauseissa kuultaa lievä mielikuvituksen puute, ovathan niiden sloganit "Constitution State" ja "Sunshine state". Eipähän toisaalta New Jerseytäkään voi kovin mielikuvituksellisena pitää, kun se väittää olevansa "Garden State".
Georgian (Peach State), Kansasin (The Wheat State) ja Nebraskan (The Beef State) mainoslauseet laskevat selvästi maatalouden varaan. Minnesota taas on kuin eräs pieni pohjoiseurooppalainen valtio. Se on toki mainittua pientä valtiota kohtuullisempi ja mainostaa itseään: "10 000 lakes". En tunne Mainen ja Michiganin leppoisaa historiaa, mutta niistä edellinen määrittelee itsensä sanalla "Vacationland" ja jälkimmäinen "Water wonderland". Epäilen, että teksteillä yritetään vedota turisteihin. Samoin tehtäneen New Hamshiressa, joka kertoo olevansa "Scenic". West Virginia kosiskelee ilmeisesti sekin matkailijoita, sillä on "Mountain State" tai muutoin valtiossa vain harrastetaan kiipeilyä. Oregon on täällä meren rannalla ja se on luultavasti sateisin"Pacific Wonderland" ja Rhode Island puolestaan "Ocean state".
Ymmärrän pienen pientä Havajia, joka pyrkii säilyttämään kielellisen identiteettinsä ja tuikkailee polyneesialaisen kielensä sanoja kaikkialle. Havaji onkin "Aloha State". New York on mainostanut ainakin 50-luvulla itseään sanoilla ”The Empire State”. Kuin muistomerkkinä siitä on siitä eräs korkea rakennus erään new yorkilaisen kaupungin keskustassa.
Illinois on loogisesti "Land of Lincoln" ja Lousianalle sopisi minusta hyvin nimi "Blues Country" tai "Katrina State". Jostain kumman syystä Louisiana on kuitenkin päätynyt mainostekstiin "Sportsmen's paradise".
Kuten missä tahansa lajissa, jotkut ovat parempia kuin toiset. Niin myös markkinoinnissa. Itse olen valinnut USA:n listan kakkoseksi Idahon, jonka rekisterikilvissä lukee ”Famous Potatoes”. Selvä ykkönen minun listallani on Oklahoma, se julistaa ”Oklahoma is OK”.
Tunnisteet: Arkipäivä
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu